MENU
Aula_close Layer 1

Tryk 16

Randersgade 16
2100 København Ø
Tlf. 35380421

Personalet:

Nikolaj, Bo, Nadia og Cilvi

 

Vi byder jeres barn velkommen i ”Tryk 16”, som er en del af Kennedygården- fritidsinstitutionen ved Randersgades Skole.

”Tryk 16” huser kun 0. klassebørn.

Håber I får svar på nogle af jeres spørgsmål, og I er altid velkomne til at spørge personalet.   

Pædagogernes faglighed og rolle i Tryk 16

Fokus på det enkelte barns sociale og alsidige udvikling:

  • Opmærksom på nye børn
  • Hjælpe børnene til at føle sig som en del af fællesskabet – inklusion
  • Se helheden i det enkelte barn og drage omsorg for det
  • Opmærksomhed på det enkelte barns selvværd
  • Vigtigt at alle børn bliver set hver dag
  • Arbejde med social træning og adfærd
  • Giver børnene tid til fordybelse
  • Hjælper børnene til at løse egne konflikter
  • I udviklingen lærer vi børnene at udnytte deres sanser og kreativitet
  • Se muligheder frem for begrænsninger
  • Gribe børnenes egne ideer
  • Hjælpe det enkelte barn til forståelse og blive klar til skolens regelsæt

 

Indkøring af de nye børn:

Vi bruger ca. 14 dage til indkøring, hvor børn/børn, børn/voksne og voksne/børn lærer hinanden at kende.

Kl. ca. 9:30 vil alle børn spise et lille mellemmåltid, kaldet 10’er-mad.

Kl. 10:00 vil alle børn blive samlet til et lille infomøde, her får vi styr på dagen, samt ugedag, dato, årstid, år, vejret, synger en sang med lidt guitarspil til.  

Etter ca. 15 minutter inddeler vi børnene i grupper.

 

1.uge

Børnene bliver inddelt efter samlingen i 5 små grupper med hver sin voksen.

De voksne befinder sig i hvert sit rum, hvor man har den samme gruppe børn hele ugen, her kan de børn og den voksne lærer hinanden at kende for at skabe tryghed.

2.uge

Ugen efter får den voksne en ny gruppe, i en uge. Den ene gruppe vil befinde sig i madværkstedet, for at tilberede, eftermiddagsmaden, imens de andre grupper leger sjove lege, det kan være sanglege pulsen op, stille lege, eller blot lege som børnene de kender i forvejen.

Sådan fortsætter vi i 5 uger, så alle voksne, har leget lege og forberedt mad med alle børn.

Efter de 5 uger, eller måske før flytter vi børn rundt i grupperne, hvis vi synes der er børn som ikke trives godt i den gruppe som barnet befinder sig i.

  Gruppeinddelingen vil være fra kl. 10:15 til kl. 11:00 hver dag, på nær fredag. Derfor vil det være en god ide at afleverer sit barn inden kl. 9:30 eller kl. 10:00 eller igen først efter kl. 11:00, da det vil forstyrre meget, når grupperne først er begyndt.

 

Spisning:

Kl. 06:15 til kl. 07:45 vil der være et tilbud om morgenmad på Kennedygårdens fritidshjem, her findes en fast morgenåbner ”Sanne”. Her kan du få økologisk havregryn, cornflakes eller te og en hjemmebagt bolle. (Det er ikke tilladt at medbringe egen morgenmad.)
Sanne går til bussen med 1. og 2. klasserne, mens en af de voksne fra Tryk 16 henter 0. klassebørnene som skal over på Tryk 16. Her åbnes dørene kl. 8:00 for de børn og forældre som først møder ind der.

Kl. ca. 9:30 gøres der klar til en lille 10’er-mad, som du har med hjemme fra, enten i madpakken eller i en særskilt boks.
Kl. 11:15 til kl. 11:45 spiser vi egne madpakker til frokost.
Alle børn vasker inden deres hænder.
Der vil være et barn fra hver gruppe som er duks, de hjælper med at dække bordet, vaske bordet af, feje m.m.

Børnene vil sidde og spise i deres grupper rundt omkring i huset, sammen med en voksen.
Her vil vi snakke med børnene om bl.a. Hvad vi spiser, hvor maden kommer fra, om det er sundt, usundt, hvad er kød, frugt, grønt m.m. 
Vi vil spise under stille og rolige forhold, som den voksne vil være behjælpelig med at skabe.

Når alle har spist, vil alle voksne finde en plads tit deres gruppe rundt omkring i huset, hvor de vil ligge ned og slappe af i ca. 20 minutter, det kan være med en historie, rolig musik massage med som bolde, eller andet.

 

Udeliv:

Når vi er færdige med at slappe af, går vi alle på legepladsen, hvor der vil være mulighed for forskellige aktiviteter, som boldlege, cykle, klatre, eller andre lege og bål som de voksne sætter i gang.

Kl. ca. 14:30 til 15:00 vil vi spise eftermiddagsmad af to hold på 1. sal sammen med den faste voksne, fra gruppen. Her vil de samme børn, som har forberedt eftermiddagsmaden, være behjælpelige, med at dække bord, og bære den tilberedte eftermiddagsmad ind. Eller måske gøre den færdig, hvis man ikke nåede det hele om formiddagen.        

Efter eftermiddagsmaden, vil man selv kunne bestemme om man vil lege ude eller inde, de voksne fordeler sig derefter.

Det er her der kan etableres sociale relationer, der skal være god tid, til at lege med hinanden, på tværs af grupperne.

 

Efter indkøringen:

Nu skulle vi gerne kende hinanden rigtig meget og have styr på vores navne m.m.

Her vil vi begynde at træne små ture ud af huset, dette vil typisk være ture til legepladser i lokalområdet.

Turene vil mest være om eftermiddagen. Vores ønske er at alle børn skal være glade for at komme i ”Tryk 16”, at de føler sig trygge og har tillid til de voksne, vi arbejder så anerkendende som muligt, vi skælder ikke ud, men optræder som konsekvente voksne. D.V.S vi arbejder efter at sætte egne grænser for barnet, med ”sund fornuft.” 

Vi taler med jer forældre, hvis vi synes der er muligheder for forandringer. Det kan være dit barn ikke trives i alt det nye, skal have ekstra hjælp hjemme fra, eller vi blot ser et barn med masser af overskud og resurser til at kunne fungere ekstra godt i grupper.

 

Afkrydsning/afhentning af børnene:

Når jeres barn kommer om morgenen og /eller om eftermiddagen, henvender de sig til en voksen og registrere sig selv. Det samme gælder, når børnene går hjem. Det kan også være med hjælp fra en forælder, men husk at sige farvel.

Hvis der skal etableres en legeaftale, så kan du bruge KBH barn, for at få adgang til telefonnumre. Eller i kan selv lave en telefon liste og hænge op på forældretavlen i indgangen. I kan også etablere legegrupper, når børnene er fordelt til klasserne i u og v. 

Husk at alle forældre skal være oprettet i KBH barn, og det er kun jer som kan gøre det. I kan få et Link tilsendt, hvis I ikke har været oprettet før. Husk at give besked om syg fri ferie m.m., da skolen har sit eget program.

 

Fødselsdage:

Vi holder kun fødselsdage fra 1. maj til sommerferien, efter sommerferien vil de blive holdt i klassen på skolen.

Hvis der skal deles noget ud, skal det være noget sundt, som frugt, boller, grønt eller andet. Vi vil gerne have at det er jer forældre, som selv bestemmer hjemme hvor meget sukker jeres barn skal indtage, på en dag. Skolen har sin egen fødselsdags politik.   

 

Glemt tøj:

Vi har en glemmekasse hvor vi ligger det tøj, som vi ikke ved hvem ejer, denne kasse bliver tømt midt i april, inden dit barn går videre til kennedygårdens fritidshjem, 1. maj 2017, hvis ingen vil kendes ved tøjet, bliver det givet til genbrug. Det er en fordel at skrive navn i dit barns tøj og ting, de kan tit ikke selv huske, hvordan deres ting ser ud, og mange børn har ens tøj. (Husk at få tømt dit barns garderobe skuffe og set efter i glemmekassen inden det overflytter til Kennedygården 1. maj 2020)

Husk skiftetøj, da der tit i starten kan ske små uheld. Det er helt normalt.

Der skal også være tøj til vejret, da vi er ude hver dag. Der skal være inde sko, og gerne en solcreme, badetøj og håndklæde, som kan ligge klar til det gode vejr.

 

Regler:

Sko, overtøj og taske sættes i garderoben.

Det er barnets ansvar at holde orden. Du må gerne som forældre hjælpe med at få ting med hjem og få set om der er det skiftetøj, gummistøvler, regntøj, inde sko, m.m. i dit barns garderobe. Der må ikke leges i garderoben. 

Det er vigtigt barnet viser hensyn, overfor andre og rydder op efter sig selv.

Vi forventer, at forældrene venter på, at deres barn rydder op efter sig selv, inden de går hjem.

Fritidsinstitutionen ved Randersgades Skole

Nøjsomhedsvej 10, 1. tv. og Tryk 16 Randersgade 16, 2100 København Ø

37815@kk.dk

Tlf: Kennedygården: 24870869 - Tryk 16: 35380421

EAN NR.

5798009370198